Archívum

Tetszett a cikk? Írja meg!

Köszönjük, sikeresen elküldte az üzenetet!

Blog

Miért fontos egy webáruháznak is a leltározás?

Az e-kereskedelem az EU28 GDP arányos részaránya az elemzői várakozásoknak megfelelően 6% körül várható 2020-ra (forrás: https://www.ecommerce-europe.eu/). Érezhetően egy dinamikusan fejlődő kereskedelmi forma Magyarországon is, mint ahogy az az alábbi ábra is mutatja.

Magyarországon számos web stratégiával rendelkező kereskedelmi honlap létezik, melyek közül a legelterjedtebb, akik

  • házhoz/átadópontra való szállítást biztosítanak, vagy
  • a kiszállítás mellett, lehetővé teszik az ingyenes személyes átvételt is, vagy
  • a honlapjukon, csak az egyes üzletek termékenkénti készletszintjeit mutatják.

Egy tényezőben mindegyik megközelítés közös, ez pedig a valós készletmennyiség elektronikus elérhetőségének létszükségessége.

Hogy miért kritikus a pontos fizikai készlet ismerete? Mivel tudom ezt biztosítani?

Valószínűleg már mindenki vette igénybe web áruházak által nyújtott lehetőségeket a vásárlási idejének lerövidítése érdekében. A folyamat mindig a web böngészésével kezdődik. Készletadatok alapján való választás után saját döntés, hogy egyből a termék megrendelését választjuk, vagy ha fontos számunkra a fizikai ellenőrzés, megfogás, akkor megkereshetjük, melyik üzletben kapható, majd ott helyben a megszokott módon történik meg a vásárlás.

Megrendelés választása esetén, a készleten lévő termék mennyisége alapján számítunk a megvásárolt termék időben való érkezésére. Ha a web áruházban nem a valóságnak megfelelő adatok szerepelnek a várt pár napból akár hetek/hónapok is lehetnek. 

Ebben az esetben már a – mindennél fontosabb – vevői elégedettséget kockáztatjuk. Elégedetlen vevő pedig sokszor végeláthatatlan ügyintézést, elnézést kérést igényel, az ezzel járó „rossz hír” terjesztéséről már nem is beszélve. Mint ismert a negatív információ „terjedési sebessége” akár 8-szor is gyorsabb lehet, mint egy pozitívé.

Talán még inkább kardinális kérdéssé válik a pontos fizikai készlet, ha a vásárló célirányosan a kiválasztott, megfelelő áruházba megy – ahol elvileg nem szaladhat jégre – és ott a helyszínen éri a csalódás, miszerint még sincs már az áruból készleten.

Minden ilyen alkalomkor növeljük az elégedetlen vásárlók számát, sőt akár leendő vevőket el is veszíthetünk a megbízhatatlanság miatt. 

A készlet eltérések gyakoriságának növekedésével egyre kevésbé fogják használni a web áruházat. Akkor feleslegesen fejlesztettük ki a rendszert?

Minden web áruház mögött, akármennyire is automatizált, végső soron emberek állnak. És közismert mondás, hogy „tévedni emberi dolog”. Hiába van „kifogástalan” készlet nyilvántartási rendszerünk, mégis akadhatnak eltérések az informatika és a való világ között.

Mi lehet a megoldás?

Annak érdekében, hogy a különbségre ne csak a vevői igény jelentkezésekor derüljön fény, célszerű a raktárunkban megfelelő gyakoriságú és/vagy rendkívüli (váratlan időzítésű) leltárt végezni. 

Már akkor is az élenjárók közé tartozhatunk, ha nem is a teljes üzletet/raktárt leltározzuk le hetente/havonta/negyedévente, hanem csak azon forgós termékeinket, amelyek a bevételeink legnagyobb részét adják, mert a kereskedelem jelentős területén máig érvényes még mindig a Pareto, vagy 80/20-as szabály (miszerint a bevételünk 80%-át tevékenységünk/termékkörünk 20%-a adja). Természetesen a teljes körű leltárfelvétel az, amely garantálja a webshopunk valós pontosságát.

A leltározás következtében rábukkanhatunk a készlethiányokra, korrigálhatjuk a valós és az online közti – akaratlan vagy szándékos – készlet eltéréseket. A szándékosan okozott

készleteltérések feltárásának legjobb eszköze a kialakított folyamatba kódolt objektív, 3. fél által végzett mennyiségi felvétel.

A meglepetésszerű rendkívüli leltárral esélyünk van a készletkezelés szinte folyamatos fizikai kontrolljára. Az objektív, valós adatoknak köszönhetően hatékonyabb készletezési stratégiát működtethetünk. A készlet eltérések csökkentése révén egyre nagyobb lesz a vevői elégedettség, bizalommal fordulnak vásárlóink az áruház webes platformjához, ha azt és akkor kapják, ami kommunikálva is van a honlapon. Továbbá az egzakt, valóságnak megfelelő adatoknak köszönhetően egy jobb, optimálisabb készletezési stratégiával csökkenthetjük a nullkészlet fennállásának lehetőségét.

 

Készítette: Puskás Eszter, Takács András

Kapcsolat