Ha feltesszük a kérdést egy vállalat vezetőnek vagy tulajdonosnak, hogy mennyibe is kerül a leltározás?
- Általában azt a választ kapjuk, hogy „háát… ezt pontosan nem is tudom...” vagy
- Ritkább esetekben az szokott a válasz lenni, hogy „igazából nekünk nem is kerül semmibe...” mert
- saját dolgozókkal csináljuk (a leltáridőt meg kiadjuk szabadságnak),
- saját készülékekkel és szoftverrel csináljuk (amit az anyacégtől kaptunk/vettünk),
- stb.
A fenti válaszokat mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy mi is áll valójában mögöttük.
A tapasztalataink szerint a vállalkozásoknál a leltározás költségkalkulációja egy parlagon hagyott terület, mivel csak ritkán kerül előtérbe, így kisebb jelentőséget tulajdonítanak neki.
Hogy ne maradjon információhiányban szeretnénk megosztani Önnel néhány tapasztalatunkat.
A hatszögekben lévő erőforrásokra biztosan szüksége van, ha egy pontos, és a lehetőségekhez mérten gyors leltározást szeretne magáénak tudni.

A teljesség igénye nélkül most ismertetünk néhány teendőt, költséghelyet, ami a hatszögekben szerepel, ha kíváncsi kattintson ide!
Tapasztalt projektmenedzser:
- elkészíti az aktuális leltári utasítást, és ütemtervet/lefordítja az anyavállalat elvárásait
- elkészíti az oktató anyagot
- kiválasztja a projektmenedzsment csapatot
- elkészíti a projekttervet
- elfogadtatja a projekttervet a menedzsmenttel (visszacsatol)
- beavatja a menedzsment csapatot az aktuális leltári utasításba, és ütemtervbe
- leltározói létszám biztosítása (cégen belül toboroz, külső forrásból)
- stb.
Elismert menedzsment csapat:
- elkészíti/aktualizálja a leltártérképet
- kijelöli a leltár-előkészítő, és leltár fordulónapi koordinátorokat
- elkészíti a beosztást (leltárt megelőző napi, leltárnapi, és leltárt követő a tapasztalatok szerint ez folyamatosan változik)
- elvégzi a koordinátorok leltári képzését (mind elméleti, mind gyakorlati szinten)
- biztosítja a leltárhoz szükséges kellékeket
- stb.
Egzakt folyamatok:
- Zárva tartás alatt leltározzunk, vagy lehet nyitva tartás mellett is? Hogyan? Előny? Hátrány?
- Egyszer számolunk és rögzítjük is a vállaltirányítási rendszerbe (pl.: SAP, MS Dynamics stb.), vagy
- Valamilyen ellenőrzést is végezzünk?
- Hogyan végezzük az ellenőrzést?
- Véletlenszerűen? Vagy
- Hasonlítsuk a meglévő rendszer adatokhoz?
- Számoljunk inkább kétszer? (az a biztos…)
- Használjunk számoló-cetlit?
- Leltározzunk leltárív alapján? Vagy használjunk digitális adatgyűjtőt? Milyet?
- Mi legyen az idegen/bizományi termékekkel?
- Hány szünet legyen? Hogyan ellenőrizzük a szünetet?
- Hogyan juttassunk mindent a leltár helyszínére? Egyáltalán mi kell egy leltárhoz? Ki a legyen azokért a felelős?
- stb.
Felelősségteljes leltározók:
- Hogyan válasszuk ki, hogy ki legyen leltározó? (aki jelentkezik/megbízhatóság alapján válasszunk/hívjunk diákokat/stb.)
- Hogyan készítsük fel a leltározókat? (vagy majd a leltár napján belejönnek, elvégre csak számolni kell…)
- Mikor tudhatjuk, hogy felkészültek?
- Hány leltározót hívjunk? Mindenki el fog jönni? Mennyi lesz a lemorzsolódás? Kinek a felelőssége?
- Milyen felelőssége van a leltározónak? Ennek hol tudunk utána járni?
- stb.
Strapabíró gépek:
- Mennyit amortizálódik egy adatgyűjtő egy leltár alatt?
- Képezzünk folyamatosan tartalékot a fejlesztésre? Mennyibe kerül egy adatgyűjtő?
- A karbantartást ki végezze? Milyen garanciákat kell vállalniuk?
- Ergonomikusak az adatgyűjtő gépeink? Vagy csak nehezítik a munkánkat?
- stb.
Megbízható szoftver:
- Mi tévők legyünk, ha leltár alatt leállt a szerverünk?
- A szoftverfejlesztés szükséges az új termékeinkhez? Azokon más típusú a vonalkód…
- Más módszertannal kellene leltározni, azt tudja a szoftver?
- Azt meg tudom benne nézni, hogy mikor fogunk végezni a leltárral?
- Egy szoftvert kell karbantartani? Az mennyibe kerül?
- stb.
A saját erőforrásokkal lebonyolított leltár esetén nemcsak a hatszögekben foglalt költségek merülnek fel, hanem egyéb kevésbé jól mérhető költségek is terhelni fogják, mint például
- a leltár előtti napokban/hetekben az eladói kiesnek az értékesítésből/árufeltöltésből, mert a leltári előkészületekre koncentrálnak » csökken a vevő kiszolgálási szint » csökken a bevétel
- raktárosai inkább a leltár-előkészítéssel foglalkoznak, így például kevesebb figyelmet szentelhetnek a komissiózásra
- a dolgozók feszültek lesznek a leltár előtti napokban/hetekben, és ez a munkájukra is kihat
- a leltárban résztvevők képzésére több alkalmat is szentelni kell (szervezés!), másként a leltár alatt kell bajlódni a folyamatos kérdésekkel, és hibázásokkal
- a leltárra jelentkezőket regisztrálni kell (lemondásokat kezelni, munkaidő beosztást újra meg újra elkészíteni)
- egy másik szervezeti egységtől, vagy áruháztól érkező kollégák érdekeltsége a leltár pontosságát illetően is megkérdőjelezhető (a szándékos hibázást, könnyelműséget nem is szeretnénk ecsetelni)
- stb.